Bezoek Litouwen

11 October 2016

Muziekvereniging Schylge naar Litouwen

Muziekvereniging Schylge besloot een aantal jaren geleden om hun uniformen aan de wilgen te hangen, ze zouden voortaan in een nieuwe outfit optreden. Andries de Haan, dirigent van Schylge, had wel een idee wat te doen met de oude uniformen. Hij had contacten in Litouwen en een muziekvereniging in Plungė, een stadje in het westen van Litouwen, zou er blij mee zijn. Er kwam gelijk een uitnodiging om naar Litouwen te komen. Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het had nogal wat voeten in de aarde om een volledig muziekkorps met instrumenten naar Litouwen te vervoeren. Het lukte, iedereen moest zijn eigen reis betalen en er kwam een donatie van de West Aleta Singers, die met hun opbrengsten van de kringloopwinkel vaker andere verenigingen een financieel steuntje in de rug geven. Praktisch het volledige korps van Schylge ging plus diverse partners en ook burgemeester Wassink gaf aan graag mee te willen. Een aantal gastspelers van de wal met partners completeerden het korps. Op woensdag 5 oktober vertrok Hans Schaap met zijn zoon Michiel in een busje, volgepakt met de muziekinstrumenten en aanverwante zaken, naar Kiel om daar in te schepen op de veerboot naar Klaipėda in Litouwen. De muzikanten gingen met een bus naar Eindhoven, vanwaar de volgende dag het vliegtuig naar Kaunas zou vertrekken. De volgende morgen vloog het gezelschap naar Litouwen. Na aankomst had iedereen vrij en kon men de stad gaan bekijken of winkelen in een enorm winkelcentrum. Het werd een genoeglijke middag met overal zwalkende Terschellingers. Ondertussen was wel duidelijk geworden dat het op zee een stuk onrustiger was. Er woedde een flinke storm en de veerboot stampte en rolde als een kermisattractie over de Oostzee. Hierdoor liep de boot een fikse vertraging op. De geplande repetitie kon daardoor geen doorgang vinden. Uiteindelijk zouden Hans en Michiel ruim na middernacht bij het hotel aankomen.

De volgende ochtend stond de bus voor de reis naar Plungė al klaar bij het hotel. Er was een verrassingsstop gepland in de rit. Na zo'n twee uur rijden kwam het gezelschap aan bij de Heuvel der Kruizen. Toevallig had er een paar weken geleden een artikel in de Leeuwarder Courant gestaan over deze bijzondere pelgrimsplek, een heuvel beplant met talloze kruizen in alle maten en vormen. Het waren er vele tienduizenden. De heuvel is ontstaan als protest tegen de bezetters, de Russen. Ook Schylge wilde hier een kruis neerzetten. In een korte ceremonie werd een groot kruis aan de voet van de heuvel geplaatst met daarop een tekst om de in de loop der jaren ontvallen leden van Schylge te herdenken. Eén van de gastleden speelde op trompet nog een koraal met aansluitend een minuut stilte - een indrukwekkend moment. De rit ging verder naar Plungė. In de plaatselijke muziekschool heette de Litouwse burgemeester het korps welkom en burgemeester Wassink kreeg de kans het een en ander over ons eiland te vertellen. Hierna speelde eerst het plaatselijke muziekkorps een paar nummers en daarna was Schylge aan de beurt voor een kort concert. 's Avonds was er een concert in het cultureel centrum van de stad. Eerst was er een kort optreden van het Plungė Fanfare Orchestra in de oude Schylge uniformen waarna fanfare Schylge het overnam. Er werd geopend met de Plungė Marsas, een Litouws muziekstuk dat speciaal voor de stad was geschreven. Terschelling kwam ook aan bod met The Forgotten Battle, een stuk over de Engelse Furie in 1666. Flip die vleugelt was de folkloristische inbreng waarbij ook de volksdans niet ontbrak, verzorgd door een aantal leden en partners van Schylge. Bij het Terschellinger Volkslied ging de hele zaal staan. Bij het blues nummer Minnie the Moocher zong Egbert Zorgdrager uit volle borst en wist de hele zaal mee te krijgen. De aanwezigen vonden het prachtig en prezen Schylge om hun perfecte uitvoering van de verschillende stukken. Aan het eind van de voorstelling kon Schylge een nieuwe trompet schenken aan het korps van Plungė die was geschonken door muziekhandel Van der Glas uit Heerenveen. Tevens werd een gerestaureerde althoorn van Schylge geschonken en de muziek van het stuk Forever friends. 's Avonds laat was er een treffen in een soort disco waar naast allerlei lekkere drankjes ook genoeg hartigs te snoepen was. Iedereen kon zich flink uitleven op de luide discomuziek. De volgende dag was een concert gepland in Plateliai. Eerst werden een paar bezienswaardigheden aangedaan zoals een groot landhuis dat tegenwoordig een kunstmuseum is en een cultuur-historisch museum in Plateliai. Bijzonder was een aparte afdeling waar allemaal maskers en kostuums te zien waren die deden denken aan
Sunderum. Hier is dit traditionele volksfeest in het voorjaar en is bedoeld als vruchtbaarheidsritueel. Als laatste werd het Koude Oorlog museum bezocht, een voormalige Russische basis voor atoomraketten die op West-Europa waren gericht. Het concert in Plateliai was ook weer een groot succes. De blazers bliezen en sloegen alle schroom van zich af en ook hier was het publiek zeer enthousiast. De avond werd afgesloten met een gezellig samenzijn in het hotel. De tijd werd gevuld met oude liedjes zingen en smartlappen onder begeleiding van de accordeons van Yvonne Hoeksema en Kees-Jan Doeksen, gecompleteerd door het stemgeluid en de trekzak van Egbert Zorgdrager. Zondagochtend was het tijd om huiswaarts te keren en gingen bus en bestelbusje richting Kaunas naar het vliegveld. Vlak voor Kaunas wachtte nog een verrassing. In een klein dorpje werd het gezelschap ontvangen door de plaatselijke fanfare. Koffie, thee en gebak stond klaar en ook sterke drank ontbrak niet. De meesten hadden nog wat moeite met het verwerken van het vroege opstaan maar de hartverwarmende ontvangst deed een ieder goed. Onder de vrolijke klanken van de plaatselijke fanfare kon iedereen genieten van al het lekkers en op het laatst speelden nog een paar Schylge muzikanten mee. In polonaise ging het terug naar de bus voor het laatste stuk naar het vliegveld van Kaunas. Hans aanvaarde vanaf hier met zijn zoon Dirk-Jan in het busje de terugweg. Eenmaal in het vliegtuig kon iedereen terug kijken op zeer geslaagde reis. De eerste buitenlandse trip van de fanfare Schylge was een feit en een groot succes! (Met dank aan Flip Tocila voor dit verslag)